måndag, januari 29, 2007

23/12-2012

(alice)
Idag såg vi en film i skolan, den handlade om mayaindianer. Den var lite läskig. För mayaindianerna har ett kugghjul som har 365 "piggar", det hjulet mäter alla dagar. Sen finns ett mindre kugghjul innanför dag-hjulet som mäter när alla religösa högtider är (har jag för mig). Innanför det mindre kugghjulet finns ett ännu mindre kugghjul som visar när det blir månförmörkelse och sånt. Kugghjulen är alltid precis i tid (eller vad man nu ska säga) *brr*.
Dessutom slutar deras årskalender 23/12-2012, jag hade hört detta innan men jag visste inte att de var precisa med allt (som månförmörkelserna).
Mayaindianerna har också en pyramid med 365 trappsteg. Varja sten i pyramiden är perfekt utformad så pyramiden ger en skugga som mäter solförmörkelser (tror jag).
lite mera om mayaindianer här!

Min pappa säger att det kommer komma aliens till jorden år 2012, "nåt roligt" som han säger *gapflabb*

Men egentligen så tror jag inte mycket på jordens undergång 2012, gör ni?
Vad tror ni händer 2012? Vad vet ni om mayaindianernas årskalender?

PS. jordens undergång dagen för julafton *ÅNEJ*

Inga kommentarer: