måndag, maj 28, 2007

Volvo adventure

(alice) Idag har jag varit på volvo adventure... Det vad 15 olika grupper med ungdomar från olika länder som berättade om sina miljöprojekt. Sen är det en jury som bestämmer vilka som har det smartaste projektet, de vinner 10.000 $
Jag tyckte att Kroatien och Nya Zeeland var bäst. Kroatien gjorde ett projekt som handlade om att vita storkar som byggde bon på elledningar, det ledde till att storkarna fick stötar eller att stolparna gick sönder (I think?). För att lösa problemet byggde de plattformer som fåglarna bodde på istället. Nya Zeeland gjorde ett projekt om att plasten i plastpåsar är miljöfarlig, de är gjorda på kol och transporteras till europa för att avändas i 20 minuter och sedan slängas. Så de gjorde ecobags som man kan använa många gånger, dessutom är de snygga.
Det var ganska intressant att se grupperna, men när vuxna skulle prata om ozonlagret och man inte fick gå på toa fastän man höll på att kissa ner sig var det trist. Men det var en ganska gullig film om ozonhål ;P

4 kommentarer:

Fanny slash Amanda sa...

jag vill också gå och kolla på dem ungdomarna och deras idéer! Undrar värför inte våran klass har fått göra det..
*ser fundersam ut*

//amanda

Alice&Ella sa...

Jag tror att det kostade en massa... Men vem vet, Vi kanske blev speciellt utvalda? Eller så känner inte eran lärare/rektor till volvo adverture...

god_knows sa...

oj fan jävlar (intesväraintesvära) vad mycket du lärde dig! Jag fatta typ knappt hälften av det där! XD Men så lyssnade jag ju mer på Gustafs röst än vad jag lyssnade på de där ungdomarna.

Alice&Ella sa...

No way, så du satt och lyssnade mp3 hela tiden! respektabelt...